keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Ekat päivät Strasbourgissa

Nyt mä oon ollu täällä 2 päivää! Hirveesti on tapahtunu ja en nyt tiiä, että kuinka tarkasti mä voin kertoa, että jaksaisin kirjottaa tekstin loppuun asti ja että tästä ei tulis mitään hirveen sekavaa romaanipostausta.. :) No, alotetaan kuitenki mun matkasta tänne.

Vaikka en Ranskaa kauemmas lähteny, matkustin n. 18h, eli voin sanoa, että oli pitkä matka! En nukkunu edellisenä yönä yhtään (en YHTÄÄN), nii olin myös aika väsyny. Lento Oulusta Turun kautta Riikaan lähti 6:15. Turkuun asti pysyin hereillä ihan hyvin, mutta sitte Turusta Riikaan sain torkuttua enemmän tai vähemmän.

Oulussa näky hieno auringonnousu.
Parin tunnin vaihto Riikassa meni lueskellessa ja käveleskellessä ympäriinsä. Väsytti, mutta pysyin hereillä. Ja sitte pääsinki jo Pariisin koneeseen.


Istuin Pariisin lennolla exitin kohalla! En oo koskaan aikasemmin joutunu istuun siinä ja oon aina ajatellu, että onneks ei tarvi, mutta ei se sitte niin kauheeta ollu. :) Oli ainaki hyvin tilaa jaloille. Ja pöytäki löyty käsinojasta, nii pystyin syömään aterian, joka mulle oli tilattu etukäteen. :) Syömisen jälkeen torkuin loppulennon, kunnes oltiin perillä jättimäisellä Charles de Gaullen lentokentällä.



Jättimäisyydestä huolimatta en kuitenkaan eksyny, vaan kattelin rauhassa ympärilleni ja ku olin saanu matkalaukun, siirryin sujuvasti airport shuttlella 2 terminaaliin ja sen alapuolella olevalle juna-asemalle. Mulla oli n. 6h aikaa lennon ja junan lähdön välillä. Se kului vaellellessa ympäriinsä, kirjoittaessa päiväkirjaa, syödessä, tehdessä pari sudokua, odottaessa... Ja sitten vihdoinkin, tgv-luotijuna Strasbourgiin lähti.




Junamatka kului maisemia katellessa. Kahden ja puolen tunnin kuluttua (mikä ei tuntunu yhtään niin pitkältä) olin sitte VIHDOINKIN perillä Strasbourgissa. Koko perhe oli mua asemalla vastassa ja tervehdysten (poskisuudelmien!!) jälkeen käveltiin sitte suoraan autolle ja ajettiin kotiin.

Mun perheeseen kuuluu siis hostäiti S, hostisä E ja lapset tyttö E (7v.) ja poika V (5v.). S on jotenki tosi ihana ja se on auttanu ja järjestelly mulle tosi paljon kaikkea ja sen kans ollaan juteltu aika paljon. Isä E on kans tosi mukava ja huumorintajunen. Lapset on söpöjä, mutta vielä vähän ujoja. Niitten kans en oo vielä tutustunu niin hyvin, mutta onhan meillä aikaa.. :)

Ku oltiin kotona, käytiin läpi talo, syötiin pientä iltapalaa ja keskusteltiin seuraavasta päivästä sun muusta. Perhe oli palannu aamulla kesälomareissultaan ja seuraavana päivänä lapsilla alko koulu ja vanhemmilla työt, joten minäkin pääsin suoraan sukeltamaan arkeen. Mitäpä sitä turhia tutustelemaan käytäntöihin ja muihin. :D No ei, kyllä nää ekat päivät on ollu vaan tutustelua. Iltapalan jälkeen pääsin sitte lopultakin suihkuun ja nukkumaan.

Maanantaina french breakfastin jälkeen lähin S:n mukaan viemään lapsia kouluun, että näin paikat ja muut. Sitten S toi mut kotiin ja meni ite töihin. Mä sähelsin varmaan 10 minuuttia ulko-oven kans ennen ku sain sen auki ja sitte ku pääsin sisälle kattelin vähän lisää ympärilleni talossa ja sitte menin nukkumaan (tai ainaki yritin, kyllä mä vähän taisin nukkuakin). 12 jälkeen S tuli hakemaan mua, ja mä pääsin hyppäämään Land Roverin rattiin harjottelemaan ajamista ja reittiä lasten koululle. Ajettiin pari kertaa reitti koululle ja takasin ja sain harjotella parkkeeraustaki. Se on nimittäin ongelma tuolla koulun lähellä, ku siellä ei oo mitään parkkialuetta, vaan autot parkkeerataan tienvarsiin jne. Onneks autossa on semmonen äänitunniste, että se piippaa, jos meet liian lähelle toista autoa. Voin sanoa, että helpottaa parkkeerausta tosi paljon!! Autolla oli yllättävän helppo ajaa, vaikka se on niin iso ja S kehu mua paljon. Hihi :D.




Käytiin myös tankkaamassa ja kaupassa ja sitte S:lla oliki jo kiire takas töihin, joten mä jätin sen sen työpaikalle ja ajoin ite kotiin. Kotona purin kauppakassit parhaani mukaan, niinku S mua pyysi ja laitoin itteni nopeesti valmiiksi ku mun piti lähtee hakemaan lapset koulusta. Tapasin myös siivoojan kun se tuli ja söin nopeesti yhen voileivän ja sitte lähin YKSIN hakemaan lapsia. Ajaminen koululle onnistu ilman suurempia ongelmia ja parkkeerauski suju ihan hyvin. :)


Lasten koulu(t), vasemalla alakoulu ja oikealla esikoulu.
Hain lapset koulusta ja ne oli reippaita ja kilttejä. Sitte ajettiin S:n työpaikalle ja otettiin se mukaan ja ajettiin käymään pikasesti kotona. Sitte lähettiin Strasbourgin keskustaan. Käveltiin ympäriinsä ja mulle näytettiin monia paikkoja ja kerrottiin joistain rakennuksista ja silleen. Strasbourg on kyllä oikeesti tosi kaunis kaupunki! Alsacelaiset talot ja katedraali vaan on jotain niin hienoa. :)



Käytiin parissa kirjakaupassa ja sitten mentiin ravintolaan, jonne hostisä E:kin saapui, syömään. Tarkotus oli mennä ranskalaiseen ravintolaan, siis perinteiseen, mutta koska oli maanantai, kaikki hyvät ravintolat oli suljettuja. Siispä, päädyimme kiinalaiseen, mikä ei kyllä mua haitannut yhtään. Se oli tavallaan mun tervetulodinner ja ruoka oli hyvää ja oli tosi mukava keskustella S:n ja E:n kans. Kun päästiin sitten kotiin, E anto mulle WiFin salasanan, niin että sain mun koneeseen nettiyhteyden ja pääsin nettiin. En jaksanu enää maanantai-iltana tulla tätä blogia kirjottaan, joten luin vähän ja menin nukkumaan. Ei hassumpi ensimmäinen päivä, vaikka kaikki on vielä aika sekasin. :D



Tiistaina eli tänään (no okei, vuorokausi vaihtu jo) sain nukkua aamulla, vaikka yleensä mun kuuluis herätä avustaan aamuissa. No, heräsin kuitenki joskus 7 aikaan, eikä mua enää väsyttäny kunnolla. Olin kuitenki sängyssä 9 asti. Sitte laitoin itteni rauhassa valmiiksi ja söin aamupalan. Sitte tyhjensin vihdoin mun matkalaukun ja repun. Oli kyllä mukava saaha tavarat paikoilleen! S tuli taas hakemaan mua 12 jälkeen ja me mentiin keskustaan ostamaan mulle bussi/raitiovaunukortti sekä käytiin yliopistolla ilmottamassa mut kielikurssille. Yliopisto on kyllä hieno! Ihanan vanhanaikanen ja näyttää oikeelta yliopistolta! Harmi että kielikurssit kuitenki pidetään eri paikassa...


Yliopiston päärakennus ulkoa..

..ja sisääntuloaulasta.

Sitte taas ajettiin S:n työpaikalle, S jäi sinne ja mä ajoin kotiin. Opettelin vähän käyttämään mun "työpuhelinta" ja söin vähän välipalaa ja sitte lähin hakemaan lapset koulusta. Ku päästiin lasten kans kotiin, yritin parhaani mukaan käskeä niitä tekemään "pakolliset hommat": käsienpesu, reput huoneisiin, välipalan syönti.. no joo, kyllä kai ne totteli ihan hyvin. (: Sitte me pelattiin pelejä ja E näytti mulle valokuvia ja leluja. Mä opetin niitä pelaamaan Afrikan Tähteä ja yllättävän hyvin ne näytti pääsevän jyvälle siitä pelistä, tai ainaki E, joka sano että se peli on cool. :D S ja E tuli molemmat kotiin ja S alko tekeen ruokaa. Syötiin sitte dinner ja keskusteltiin. Sitten S näytti mulle keittiötä, miten hella ja uuni toimii ja mitä laitetaan tiskikoneeseen jne. Sitte pääsin seuraamaan V:n iltapesua, ku joskus mun ehkä tarvii myös hoitaa se. Oli aika viihdyttävä esitys, mikä päättyi sitte hirveen naurun jälkeen V:n itkuun. No, aika normaalia väsyneille ja ylikierroksilla oleville lapsille. :)

Nyt tiedän taas vähän enemmän tämän kodin jutuista ja asioita on jonkin verran selkiytyny. Paljon on kuitenki vielä selkiytymättä, mutta pikkuhiljaa. Voin kuitenki sanoo, että nää 2 päivää oon viihtyny täällä hyvin. :)

P.S Lisään kuvia myöhemmin,nyt en jaksa enää latailla niitä. :-P

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti