perjantai 7. lokakuuta 2011

Kuukausi ja 3 päivää

Tänään oon siis ollu täällä Ranskassa kuukauden ja 3 päivää. Arki on alkanut täysillä ja alkuhuuma, joka kesti kahden ensimmäisen viikon ajan, on kyllä selvästi ohi. :) Uusia asioita kuitenkin riittää. Osasta nautin, kuten kivoista kaupoista ja leipomoista, joita on joka paikassa. :) Mutta jotkut asiat vähän ärsyttää, kuten auton parkkeeraus ja ranskan kielen osaamattomuus. Kaupassa kyllä turhauttaa välillä, kun tuotteissa on tuoteselosteet vaan ranskaksi ja sitte niistä ei ymmärrä mitään. Mutta ehkä se tästä helpottaa tulevaisuudessa.


Viime lauantaina otin aamun ihan rennosti kotona. Iltapäivällä olin muutaman tunnin "töissä", kun vanhemmat kävi asioilla. Leikittiin lasten kans puutarhassa, oli aika helppoo. :D Illalla oltiin sitte kattomassa E:n tanssikoulun tanssiesitystä ja matkalla sieltä kotiin S päätti ex tempore ajaa Reinin yli Saksaan. Pyörähdettiin pikaisesti rajan toisella puolella. :) Sunnuntaina nautittiin hellepäivästä uima-altaalla, samassa paikassa missä viikko sitten. :) Oli ihan mukava päivä, mä vaan oli sillon kipeä, flunssa oli tulossa, nii en oikein täysillä pystyny nauttiin. Mutta sain ainaki ottaa rennosti. :)


Tää viikko onki sitte menny flunssaillessa enemmän ja nyt loppua kohden onneksi vähän vähemmän. Maanantaina oli kyllä ihan mukava, kun olin noussu, nii S tuli sanoon, että mee takas nukkuun, unohin sanoo eilen illalla, että voit nukkua aamun. Siispä menin takasin sänkyyn ja nukuin vielä n. tunnin. :) Tällä viikolla mulla alko myös mun ranskan tunnit Université populaire européennessa! Maanantaina menin sinne tyylikkäästi 10 min myöhässä, kun lähdin vähän liian myöhään kotoa. :) Torstaina olinki sitte 15 min etuajassa. :D Tunnit on vaikuttanu ihan mukavilta ja oon positiivisella mielellä niistä. Opettaja on mukava ja sano meille, että älkää stressatko. Mutta mikä on vähän hauskaa, on se, että se puhuu koko ajan vaan ranskaa ja opettaa kaiken ranskaksi! Uus tapa mulle oppia kieli, kun koulussa on aina opeteltu suomen avulla. Mutta oon yllättyny kuinka paljon mä sen opetuksesta ymmärrän, vaikka en oikeestaan osaa ranskaa! Käytän hyväkseni kaikkia muita kieliä mitä osaan, kaikkea mitä opiskelin itsenäisesti ennen tänne tuloa ja kaikkea mitä oon täällä oppinu. Opettaja toistaa kaiken miljoona kertaa, nii oikeestaan mitään ei oo jääny epäselväksi vielä. :) Ja onhan se varmastikin parempi, että se puhuu ranskaa, kun meidän on sitä tarkotus oppia. :)




Keskiviikosta alkaen täällä on alkanu ilmat viilenemään ja tänään on oikeesti ollu kylmä. Mulla oli aamulla sormikkaat kädessä kun pyöräilin S:n työpaikalle hakeen auton. Syksy taitaa olla vihdoin täällä. Eilen ja tänään on myös vähän sadellut. Kuvat on keskiviikolta Orangeriesta, jossa oltiin E:n kans kahdestaan iltapäivällä. Meillä oli kyllä kivaa ja E oli tosi kiltti. :) Nyt ois sitten eessä viikonloppu, joten hyvää viikonloppua kaikille! Kerron sitte mun viikonlopusta myöhemmin. Ciao ciao!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti