maanantai 5. joulukuuta 2011

Operaatio blogi ajantasalle

Salut ja anteeks ku on ollu aika hiljasta viime aikoina. Elämä täällä on kiireistä; perheen elämä on kiireistä, mun aika lasten kans on kiireistä ja mun oma elämäkin on kiireistä. Mutta mukavaa se silti on. :) Kertoilen nyt lyhyesti, että mitä oon viime viikkoina ja viikonloppuina tehny.


Baselin viikonlopun jälkeinen viikko meni aika normaaleissa merkeissä. Semmonen hauska juttu tolta viikolta, että 5-vuotias V opetti mua yks ilta pelaamaan shakkia ja vieläpä melkein oikein! Vähän tunsin itteni tyhmäksi. :D Tuolla viikolla päätin päätin myös ihan lopullisesti, että haluan tulla kotiin Suomeen jouluksi. Aluksi halusin nimittäin kokea joulun täällä ja perhe(i)llekin se oli ihan fine, mutta nyt kuitenkin haluan saada breikin tästä menosta täällä, mennä kotiin ja nähdä omaa perhettä. <3 Mulla on vähän koti-ikävä, myönnetään. :) Nyt mulla on sitten jo lennotkin, Frankfurt-Oulu 23.12.2011 ja Oulu-Frankfurt 7.1.2011, eli joululoma Suomessa kestää 2 viikkoo! Sitten tuun tänne takasin ja viivyn varmaankin ens kesään asti. ;)

Strasbourg valmistautuu joulunaikaan
Viikonloppu 19.-20.11. meni ihan kivoissa merkeissä. Lauantaina tapasin Elsin, suomalaisen au pairin tuolta Mutzigin pikkukylästä, 20 minuutin junamatkan päästä Strasbourgista. Löysin hänen bloginsa netistä jonkun toisen blogin kautta ja otin yhteyttä. Oli ihan tosi mukavaa tavata ja puhua suomea! En ollu nimittäin n. 2,5 kuukauteen puhunu suomea muuten kuin skypessä porukoiden kanssa - tuntu aluks oudolta! :D Ilta mulla oli lastenvahtimisilta, joka oli helppo homma tällä kertaa: Perhe tuli kotiin joskus 23:00 illalliselta ystävien luota, vanhemmat jätti lapset kotiin ja lähti ite juhliin. Mä vaan paimensin väsyneet lapset nukkumaan ja mun "työ" oli vaan olla kotona. Lapset nukku ja itsekin menin nukkumaan pari tuntia myöhemmin.

Puisto, jossa käytiin pyöräilemässä. Siellä oli hieno "linna".
Sunnuntaina käytiin koko perhe pyöräilemässä pitkä lenkki isossa puistossa, joka sijaitsee maantieteellisesti juuri Strasbourgin ulkopuolella. Ei sinne pitkä matka kuitenkaan ollu. Lapset oli ihan innoissaan - se niiden pyöräilyinnostus ei osoita laantumisen merkkejä. :)

Seuraava viikko oli aika hullu. Kiirettä ja muuta. Tuolla viikolla kävin eka kertaa kaupassa kun mua pyydettiin hakemaan pari tärkeetä juttua, jotka oli loppunu. Silloin myös leivoin ekan kerran täällä ollessani. Tein philadelphia-juustokakun. S näki ohjeen, joka tuli sen juustorasian mukana ja sano mulle, että tätä mä haluan kokeilla. Mä sitten kerroin, että oon tehny noita jonkun verran, niin sitte S halus, että mä leivon sen. Mielelläni mä sen tein ja S:n kehuista ei kyllä tullu loppua. :)))) Keskiviikkona, kun menin hakemaan E:n english schoolista, niinkuin teen joka keskiviikko, siellä rakennuksen edustalla oli aika voimakas mielenosoitus. Rakennus, jossa ne eglannin tunnit on, on siis yks noita euroopan ihmisoikeustuomioistuimen rakennuksia ja nyt siellä oli mielenosoitus, tyypit meni sisään rakennukseen ja huusi. Siellä oli hirveenä poliiseja, jotka sitten kanto niitä mellakoitsijoita ulos. S oli nähny, että parhaimmillaan 6 poliisia kanto yhtä miestä! Säikähin aluks vähän, että mitäs täällä on meneillään, mutta tilanne oli kuitenkin hallinnassa ja lapset turvassa. S ja muita vanhempia oli siellä, nii ne tiesi mitä tehä.


Perjantaina sain lounasaikaan tietää, että samana iltana on jouluvalojensytytystapahtuma keskustassa kello 18:30. Mä oon yleensä kiinni seittemään asti, mutta nyt halusin todellakin mennä ja S sano, että tottakai voit mennä, tuo vaan lapset mulle töihin ennen kun lähdet. :) No, loppujen lopuksi me mentiin sinne kuitenkin yhdessä, S, minä ja lapset. Oli ihan hieno tapahtuma, hieman liikaa porukkaa vaan. Sen jälkeen me tavattiin isä E ja sen pari kaveria, juotiin oluet noiden miesten kantabaarissa ja sitten mentiin syömään kiinalaiseen, samaan jossa me syötiin mun ekana päivänä Strasbourgissa. :)


Lauantaiaamuna olin aivan kauheen väsyny, eikä se tuntunu millään helpottavan. Lounaan jälkeen kuitenki piristyin ja neljän aikoihin lähin keskustaan. Kiertelin niillä ihanilla kuuluisilla Strasbourgin joulumarkkinoilla, jotka avattiin tuona päivänä! Ne on aivan ihanat, en oo aikasemmin nähny mitään tuon tasoista! Kojuja ja markkinapaikkoja on paljon ja sieltä saa paljon ruokaa! Ja ne kaupungin jouluvalot! Aivan mahtavat! Pimeällä näyttää tosi hienolta kaupungissa. Kuudelta tapasin pitkästä aikaa latvialaisen M:n ja myös uusia tuttavuuksia, pari saksalaista au pairia, L ja T, joista jälkimäinen on poika!! :) Meillä oli tosi hauska ilta, kierreltiin, syötiin, katottiin joulukuusenvalojensytytys ja mentiin pelaamaan pari pelia biljardia. :D Illalla mulla oli taas samanlainen lastenvahtimisilta, kuin viikko sitten. :)


Sunnuntaina tapasin taas saman L:n, kuin edellisenäkin iltana, hollantilaisen S:n ja itävaltalaisen au pairin, jonka nimeä en muista. Kierreltiin ympäriinsä, sitten saksankieliset lähti ja loppupäivä vietettiin S:n kans kierrellen lisää ja käyden kaakaolla. Sunnuntaiaamuna mua vaan harmitti, kun S (äiti) kysy, että haluanko mä auttaa sitä tekeen lounasta, ja oisin niiiin halunnu, mutta mä en kerenny, kun menin jo kaheksitoista keskustaan. :(


Seuraavan viikon juttuja: Maanantaina hämmästyin aika kovasti, kun lapset meni suihkuun heti kun ensimäisen kerran sanoin! Ihmeitä tapahtuu joskus. Tiistai-iltana laitoin lapset nukkuun ja E laitto mut lukeen iltasadun ranskaksi! Näillä on siis ranskan-, englannin- ja bulgariankielisiä kirjoja, paljon. Yleensä, kun mun kans luetaan, valitaan aina eglanninkielinen, mutta nyt mun piti lukea vähän ranskaksi. E autto mua ääntämään sanoja ja sano, että mä luin hyvin. :) En kyllä ite ihan ymmärtäny, että mitä luin. :D:D Keskiviikkona päätin nauttia kauniista säästä ja vietin iltapäivän vapaatuntini puistossa kirjoittaen päiväkirjaa. Kuvasta näkyy miltä täällä näytti marraskuun viimeisenä päivänä. Keskiviikkona posti toi myös kirjeen ystävältäni B:ltä Saksasta. Sieltä  paljastui postikortinkokoinen joulukalenteri! =) Danke schön B! Ja nii muuten, S oli ostanu tässä yhtenä päivänä mullekin suklaakalenterin, kun lapsilla jo sellaiset oli. :P

30.11.
Torstaina menin katedraalille testamaan siellä olevan luistelupaikan. Ei siitä mihinkään ollu, mutta en kyllä hirveesti odottanutkaan. Luistimet, joita ne vuokras oli ihan surkeet ja tylsät, eikä jääkään ollu yhtään sen parempi. "Luistelin" 45 minsaa ihan vaan urheillakseni, kun olin kerta maksanu. :D Tuli siis kyllä omia luistelureenejä ja oikeita jäitä ikävä. <3

Lauantaina vietin aamupäivän kotona ja iltapäivällä lähdin perheen mukaan käymään Ribeauvillen kylässä keskiaikaisilla joulumarkkinoilla. Ne oli tosi kivat, mutta ihmisiä oli ehkä hieman liikaa. Yks jännä juttu siellä oli, joka muistutti kodista Suomessa, nimittäin elävä tuli ja sen lämpö! Siitä en oo nimittäin saanu nauttia täällä ranskassa ollenkaan. (:


Sunnuntaina tehtiin Elsin, hollantilaisen S:n ja englantilaisen E:n kanssa matka yhteen Alsacen linnaan, Château du Haut-Koenigsbourgiin. Oli mukava reissu ja linna oli hieno. Miinus oli sää, joka oli sateinen ja erittäin sumuinen, joten sieltä linnasta ei mitään näköaloja nähnyt. Täytyy tehdä uusi visiitti keväällä.


Kulunut viikko on ollut hieman poikkeuksellinen, mutta fiilikset on tiistai-illasta lähtien ollu aivan todella hyvät. Kaikki on ollu tosi hyvällä tuulella. :) Isä E oli työmatkalla keskiviikosta lauantaihin ja keskiviikosta perjantaihin meillä oli jälleen vierailemassa herra F Italiasta. Hyvin me saatiin hommat kuitenkin täällä hoidettua, miksei oltaisi? :D Perjantaina S tuli kotiin jo samaan aikaan, kun tulin lasten kans koulusta. Me syötiin yhdessä aikainen dinner (mun tekemää pastabolognesea, johon kävin aamulla ostamassa jauhelihan lihakaupasta, homma sujui kokonaan ranskaksi ilman ongelmia :-)) ja jälkiruoaksi jätskiä. Me soitettiin myös näiden entiselle au pairille Canadaan, kun sillä oli synttärit silloin. Samana päivänä oli muuten myös hostisän synttärit, mutta hänpä oli työmatkalla. Oli tosi mukava ruokahetki. Sitten S lähti lasten kans ostoskeskukseen ja ne heitti mut samalla ratikkapysäkille, josta mä sitten matkustin keskustaan tapaamaan Elsiä. Koko päivän sato, eikä se laantunu illallakaan. Me oltais haluttu kierrellä joulumarkkinoilla, mutta ei kuitenkaan sateessa, nii sitte me istuskeltiin ja syötiin Les Hallesilla (ostoskeskus) ja yritettiin mennä pelaamaan biljardia, mutta kun se ei onnistunu, nii sittte mentiin kahville. Mä onnistuin hukkaamaan mun sateenvarjon, nii sitten piti loppuilta kävellä sateessa ilman sitä. Onneks ei kuitenkaan kaatamalla satanu.

Chocolat chantilly ja yks kummallisuus täällä: kaakaon mukana tulee aina sokeria!!
No nii. tässä teille kilometripostaus, joka päivittää tämän blogin ajantasalle. Lukekaa osissa, jos on liian pitkä. ;D Viimeisimmästä viikonlopusta kerron seuraavassa postauksessa, joka toivottavasti näkee päivänvalon pian! :DD

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti