maanantai 12. joulukuuta 2011

Un monstre à Paris


Nyt mä oon sitten ollu kipeenä, flunssassa. Johtuukohan perjantaisesta sateessa kävelystä sateenvarjon menettämisen jälkeen vai ei, mutta lauantaina aamulla flunssaoireet alko ja viikonloppu meni sitten aika rauhassa. Lauantaina hain V:n sen harrastuksesta, go shin do:sta, eli autoin S:aa vähän, kun normaalisti isä E hoitaa tuon homman. Loppupäivän olin sitten kotona. Illalla meille tuli muutama vieras dinnerille, juhlistettiin samalla vähän E:n synttäreitä. :)) Ruoka oli tosi hyvää: simpukoita, ostereita, katkarapuja, aiolia, lammasta, papuja höystettynä valkosipulilla ja mintulla, salaattia, juustoja ja jälkiruoaksi Foret Noir -kakku. Nam! Ja tosiaan, oon täällä syöny ensimmäistä kertaa elämässäni ostereita, ekan kerran Luxembourgissa ja tokan kerran nyt. Nyt tokalla kerralla ne maistu jopa ihan hyvältä, ekalla kerralla se menetteli. :D Täällä oon myös oppinu juomaan olutta! Sitäkään en ennen tänne tuloa ollu juonu oikeestaan ollenkaan, mutta täällä oon juonu ja oikeesti tykkään. :P Ja valkoviiniä rakastan nyt vielä enemmän kuin ennen, ne on täällä niin hyviä. :)

Sunnutaina nukuttiin pitkään ja syötiin myöhäinen aamiainen kaikessa rauhassa. Iltapäivällä mä suuntasin elokuviin Elsin ja latvialaisen M:n kanssa. Katottiin Un monstre à Paris, semmonen animaatio, joka oli kyllä tosi kiva! Tuo on ranskalainen elokuva, niin sehän oli tietenkin kokonaan ranskaksi. Ymmärsin mä sen idean kuitenkin ja pystyin poimimaan jotakin sanoja, mutta en mä kyllä mitään dialogia kovinkaan pystyny seuraamaan. :D Mutta ei se haitannu, mun lempparikohtia oli laulut.

Kehl



Maanantaina olin toiseksi viimeisellä ranskan tunnillani ennen joulua ja sen jälkeen tein pikavisiitin Kehliin Saksan puolelle. Kävin nimittäin ostamassa junaliput Kehlistä Frankfurttiin ja takaisin ja käytin (mielestäni vähän turhan) ison osan taskurahastani. :/ No, ainakin se on nyt tehty ja pois huolesta (vihdoinkin). Oli kyllä jännä, että heti kun ylittää rajan, niin kaikki kyltit ja kauppojen nimet on saksaksi ja ihmiset puhuu ensimmäisenä saksaa. Strasbourgissa kaikki on ranskaksi ja ihmiset puhuu todellakin ranskaa. :)



Nyt ollaan torstai-illassa. Fiilikset on ihan hyvät, huomenna alkaa viikonloppu. :) Parina viime päivänä lapset on ollu vähän hankalia: ne tappelee keskenään, ärsyttää toinen toistaan, mistä seuraa, että ne ei kuuntele mua ja kun pitäis mennä nopeesti suihkuun tai pukea vaatteet päälle, nii se ei todellakaan tapahdu. Argh.. So frustrating! Syömiseen keskittyminen on ollu myös hankalaa viime päivinä, pöydästä hävitään kysymättä, vaikka niiden pitää aina kysyä lupa nousta pöydästä, tai sitte pöydässä vaan leikitään jotain eikä syödä. Pari kertaa oon kirjaimellisesti syöttäny V:lle sen ruoan, kun se ei oo muuten sitä saanu syötyä, vaikka yleensä se syö näistä kahdesta paremmin. :D E on ollu vaikea saada tekemään sen läksyjä. Mä sanon sille sen kymmenen kertaa, että kato mitä on läksyä, ja sitte on vielä n. kymmenen minuutin keskustelu, kun se yrittää keksiä syitä miksi niitä läksyjä ei tarvis tehä. Ja se mikä mua ärsyttää, on se, että sitten kun S näkee, että läksyjä ei oo tehty, niin se kysyy myös multa, että miks läksyt ei oo tehty ja please varmista ja tarkista, että ne tulee tehtyä. Eli mullakin on niinku vastuuta läksyistä ja sitten jos E ei oo niitä tehny, niin musta tuntuu, että se on osaksi mun syy. :( Mutta jospa tää tästä... :) Mun täytyy kertoo joskus enemmän tästä ranskan koulusysteemistä, se on ihan hullu.


Mut loppuun vielä kevennykseksi, että meillä on jo joulukuusi! Täällä se aika yleisesti laitetaan jo todella hyvissä ajoin: me koristeltiin se tiistai-iltana. Näyttää kyllä kivalta pimeässä olohuoneessa valoineen. :) Kuvassa kuusi on vielä koristeluvaiheessa, laitan uuden kuvan tässä joku päivä. Ja joo, hauska latvakoriste, E:n idea. On meillä varmaan tarkotus joku tähti siihen askarella, kun näillä ei sellaista ole. :DD

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti